ВПРОВАДЖЕННЯ
ІДЕЙ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ
Анатолій Суковач,
вчитель української мови та літератури
Оситнязької ЗШ І-ІІІ ст..
Відновлення української
державності, інтеграція в європейське і світове співтовариство, відмова від
тоталітарних методів управління державою і побудова громадянського суспільства передбачають
орієнтацію на духовні пріоритети, людину та її права, націю.
У сучасних суспільно-політичних
умовах, коли Україна ціною життя Героїв Небесної сотні, зусиллями українських
військових, добровольців, волонтерів відстоює свободу і територіальну
цілісність, пріоритетного значення
набуває патріотичне виховання дітей та учнівської молоді.
Події останніх років дають
підстави стверджувати, що переважна більшість громадян України, серед яких є і
діти, і молодь, виявили високу патріотичну свідомість та міцну громадянську
позицію.
Національна ідея, як стрижень
усієї системи виховання, має відіграти роль об’єднуючого, консолідуючого
чинника в суспільному розвиткові, спрямованого на вироблення патріотичної
життєвої позиції людини. Національний характер виховання полягає у формуванні в
молодої людини, незалежно від її етнічної приналежності, почуття громадянина
Україна.
А чи часто ми ставимо собі
запитання: «Людино, хто ти єси?», «Камо грядеш, чоловіче?» Поставлені ще в сиву
давнину, ці запитання й досі не знаходять адекватної відповіді, а навпаки,
породжують розмаїття точок зору на природу та сутність людини і сенс її буття. Саме
під час вирішення цих проблем окреслюються обриси такого поняття, як
національна свідомість. Виховання її і є одним з пріоритетних завдань
словесника.
Справді, найбільше щастя для
вчителя – робити світ гуманнішим, виховувати в учнів доброту, любов до рідної
землі, родини, свого народу, бажання працювати для розквіту власної держави. У
цьому й полягає виховання національної свідомості.
Як відомо, уроки літератури мають не лише освітнє, а й
виховне завдання. Вплив засобів мистецтва слова на юну душу величезний.
Оскільки кожен учитель є й вихователем, то передовсім йому слід визначити
виховну мету: сформувати гармонійно розвинену, освічену, соціально активну й
національно свідому молоду людину, яка має почуття громадянської
відповідальності, високі духовні якості, є носієм кращих надбань національної
та світової культур, здатна до самовдосконалення.
Враховуючи те, що старшокласники
вже є свідомими суб’єктами родинних стосунків (бо
мають свої сімейні ролі: дочки або сестри, онука або онуки), вони можуть
пояснити значення народної мудрості: «Хоч
і по коліна у воді, аби до свого роду, а як нема роду – родиноньки, то
ні до чого притулитися, нікому порадоньки дати». Отож рід – це кровна і
свояцька єдність поколінь, що генетично походить від одного предка. Саме через
відчуття роду і завдяки йому кожна людина приходить до усвідомлення своєї,
єдиної Батьківщини. Цікаво простежити духовний шлях: рід – Батьківщина – на
прикладі конкретної письменницької долі. Так, під час вивчення десятикласниками
життя і творчості Лесі Українки готую урок
позакласного читання «Світло добра і любові. Постать Олени Пчілки». Готуючись
до заняття, учні проведуть серйозне наукове дослідження про славний рід
Драгоманових і довідаються, як цінував цей рід, свої корені: в усіх поколіннях
зберігалася згадка про грека, який служив драгоманом (тобто перекладачем) при
війську гетьмана Хмельницького. Прізвище роду й походить від цієї загальної
назви. Згодом козаків змушували на московський лад додати до своїх прізвищ
закінчення –ов. Звідси й Драгоманов.
На уроці повинна прозвучати думка
про збереження пам’яті кожного роду, моральний обов’язок дітей плекати родинний світ, дбати про сімейну пам’ять.
В 11-му класі продовжую
розглядати на уроках питання сім’ї та роду. Аналізуючи
роман у новелах Ю. Яновського «Вершники», даю учням завдання визначити причини
трагедії роду Половців. Благодатним для з’ясування цієї проблеми є
й повість О.Довженка «Україна в огні». Працюючи з текстом, старшокласники мають
усвідомити, що багатий і славний рід Лавріна Запорожця це символ безсмертя -
українського народу.
Учні самостійно доходять
висновку: незважаючи на жахливі картини боїв і страждань, змальованих автором,
кіноповість залишає світле враження. Віриться, що веселий, дужий рід Запорожців
не зникне навіть після такої страшної війни, він продовжиться .Йому, як і
Україні, не буде переводу.
«Уроків історії не вчимо», - гірко іронізує
наша мудра сучасниця, геніальна Ліна Костенко. Отож варто одуматися й уважно
осмислити своє минуле, його славу і безслав’я. Роман у віршах «Маруся Чурай»
розкриває духовний світ наших предків,
відтворює забуті сторінки історії. Старшокласники повинні усвідомити, що образ
Марусі органічно зливається з образом України. Постать реальної дівчини,
обдарованої чарівним голосом і поетичним світосприйманням, виростає до символу,
ніби фокусуючи в собі духовний потенціал усього українського народу.
Національні проблеми, які досягли
у творчості Ліни Костенко вищого ступеня узагальнення, близькі
одинадцятикласникам і викликають у них активне співпереживання. Я проводжу
урок-семінар, на якому розглядаю такі питання:
Які риси національного характеру
притаманні Марусі Чурай?
У чому виявляються патріотичні
почуття Марусі?
Які погляди має героїня на любов,
зраду, сім’ю та дружбу?
Яким бачить Маруся Чурай своє
місце в житті народу?
Запропонований вид роботи сприяє
утвердженню в учнів розуміння своєї
нерозривної єдності з суспільством. Ураховуючи специфіку образу Марусі
Чурай, спрямовую аналіз роману так, щоб через усвідомлення ролі поета (співця)
в долі народу спонукати старшокласників замислитися над своєю суспільною роллю.
Адже активна громадянська позиція, праця
на благо України можливі лише за умови
високого рівня національно-патріотичної свідомості.
Під час вивчення роману Олеся Гончара «Собор» я
ставлю за мету з’ясувати: «Що хвилює людей
старшого покоління, як ставиться сучасна людина до великих набутків свого
народу, до скарбів народної культури, які почуття, думки й сподівання вкладає у
свою щоденну будівничу працю, з якими духовними надбаннями йде людина у свій
завтрашній день…» (О. Гончар). Отож одинадцятикласники, аналізуючи текст твору
відповідно до поставленої мети, визначають його основну ідею – тривогу автора з
приводу зростання бездуховності українців. Підсумковий урок проводжу у формі
диспуту, під час якого старшокласники торкнуться проблем батьків і дітей, наступності поколінь, збереження
історичної пам’яті, виховання національно-патріотичної гідності, а також
непростих питань, як національний нігілізм, відступництво від свого народу.
Національно-патріотичний
світогляд особистості виростає на традиціях народу, його звичаях і обрядах. На
уроках аналізу художніх творів я наголошую на цьому. Учні вже знають, що в
родині формуються духовні цінності, погляди на добро і зло, виховується любов
до батьків, повага до старших, тощо. Але, на жаль, не кожній родині вдається
зберегти народні традиції, звичаї і обряди. Бажано, звичайно, повернути їх у
сім’ю.
Розглядаючи творчість І.
Багряного (пригодницький роман «Тигролови»), доцільним є узагальнюючий урок
«Українознавчий аспект прозового доробку письменника». Учні знають, що в основу
роману «Тигролови» покладені події, які сталися з самим автором під час
заслання його більшовиками на Далекий Схід. Відразу тут же постає проблемне
запитання:
Чому там, на Далекому Сході, за
тисячі кілометрів від України, звучить українська пісня, зберігаються народні
традиції?
А тому, доходять висновку
одинадцятикласники, що там живуть справжні українці, колишні втікачі й
вигнанці, які були колись розкуркулені радянською владою. Вони зберегли давні
традиції і створили свій, український, світ, наповнений моральною чистотою,
гармонією, народними обрядами. Атмосфера в родині Сірків, яка прийняла й
порятувала Григорія, тепла, домашня. Матері – берегині роду тут удалося
відродити та зберегти духовні національні цінності. Узагальнений образ Сіркової
родини і роду, підкреслюю на уроці, письменник підносить до символу самої
України.
Мистецтво, зокрема література,
несе в собі вічні цінності. Вони загальнолюдські і водночас у кожного народу
свої. Сутністю вчителя рідної мови і літератури має бути висока культура,
непохитна національна свідомість, глибоке розуміння тих завдань, які сьогодні
потрібно розв’язувати незалежній Українській державі. Усе це він повинен
передати своїм вихованцям.
Тільки розумне, систематичне,
національно-патріотичне виховання може подолати почуття національної
меншовартості і сформувати людину – громадянина з національним складом мислення
та природним почуттям гордості, що ти – українець.
Гарна розповідь.
ОтветитьУдалитьЭтот комментарий был удален автором.
ОтветитьУдалитьРобота шановного пана Анатолія відзначається точністю й конкретністю. Автор ділиться своїми фаховими надбаннями для досягнення мети:впровадження ідеї національно-патріотичного виховання на уроках української літератури.Дана стаття науково обгрунтована,а тому корисна для вчителів-практиків.
ОтветитьУдалитьРобота шановного пана Анатолія відзначається точністю й конкретністю. Автор ділиться своїми фаховими надбаннями для досягнення мети:впровадження ідеї національно-патріотичного виховання на уроках української літератури.Дана стаття науково обгрунтована,а тому корисна для вчителів-практиків.
ОтветитьУдалить