Національно
– патріотичне виховання учнів
на уроках української мови
на уроках української мови
на
прикладах дидактичного матеріалу
Борщенко Тетяна Петрівна
вчитель української мови та літератури
Соколівської ЗШ
І-ІІІ ступенів
Виховання
справжнього патріота набуває особливо важливого значення у наш час. В умовах
гібридної війни триває боротьба за цілісність України. Патріотизм українців
полягає в усвідомленні необхідності відстояти незалежність України.
Поглибити національно-патріотичні почуття і викликати негативне ставлення до війни можуть прислів’я:
• Немає моря без води, а війни без крові.
• Про війну добре слухати, та гірко її бачити.
• Хто добре серце має, той війну здолає.
• Життя не має ціни, а воля – найдорожче у житті.
Пояснюючи зміст цих прислів’їв, учні відзначають гуманність, милосердя, миролюбність українців, їх негативне ставлення до воєн.
Поглибити національно-патріотичні почуття і викликати негативне ставлення до війни можуть прислів’я:
• Немає моря без води, а війни без крові.
• Про війну добре слухати, та гірко її бачити.
• Хто добре серце має, той війну здолає.
• Життя не має ціни, а воля – найдорожче у житті.
Пояснюючи зміст цих прислів’їв, учні відзначають гуманність, милосердя, миролюбність українців, їх негативне ставлення до воєн.
Розумінню ментальності рідного народу сприяють
народні прислів’я і приказки патріотичного змісту:
• Батьківщина – мати: умій за неї постояти.
• Без Батьківщини нещасна людина.
• Вітчизні не діліть, краще землю захистіть.
• Боятися смерті – на світі не жити.
• Сильний тілом може перемогти десяток ворогів, а
сильний духом – тисячі.
Ці
прислів’я можна використати при вивченні односкладних речень (8 клас), написання частки не з різними частинами мови (7 клас).
Вони можуть бути темами творів, їх можна взяти епіграфами письмових робіт.
Глибше
замислитись над проявом патріотизму наших сучасників учні змогли, працюючи над твором-роздумом
про вчинки людей. (6 клас)
Нахімовці – справжні патріоти
Це сталося у Севастополі. Почалася церемонія підпорядкування
військово-морської академії ім. П.Нахімова Російській Федерації.
Несподівано для всіх кілька нахімовців
заспівали Гімн України. Щоб заглушити спів юнаків-патріотів, став голосно грати
оркестр, але Гімн у виконанні хлопців звучав гідно й упевнено.
Про мужній вчинок патріотів заговорила вся країна. Вони стали гордістю
України, а їх вчинок – гідний приклад для наслідування.
Сімдесят п’ять нахімовців, які відмовилися зрадити присязі українському
народові, завершили навчання в інших військових закладах України, стали гідними
офіцерами і вірно служать своїй державі.
Інна Бобик, 6 клас
Основна
мета навчання української мови – формування національно свідомої, духовно
багатої мовної особистості.
Дидактичний
матеріал має виховувати гордість за Україну, любов до незламного в боротьбі за
свою гідність і державність народу.
Прислівник:
загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль (7
клас)
Знайти
прислівники, поставити до них питання, визначити синтаксичну роль, з’ясувати
розряд за значенням.
• Наллємо серце наше вщерть до краю
рідного любов’ю.
Пильнувати Україну будем гостро
вздовж і вшир (С. Черкасенко).
• Епоха повсякчас жде подвигу від тебе,
і кожному із нас звершить багато треба (О. Підсуха).
• Нестерпно бути мертвим за життя.
Бо як жить, то вже жить дерзновенно,
натхненно, круто (М.Луків).
• О важко, важко спекатися неврозу
посеред сварок, докорів, гризот (О.Сенатович).
• Не стала навколішки гордість моя
(В.Симоненко).
Головні
члени речення (8 клас)
•
Патріотизм починається зі ставлення до своєї мови ( З журналу).
•
Гуляв би я понад Дніпром по веселих селах та співав би свої думи (Тарас
Шевченко).
• Я ніколи не шукав свого щастя під чужими
небесами (М.Івасюк).
• Як
любо йти коханою землею і рідний вітер пити без кінця (В.Сосюра).
•
Нехай кожен із нас пізнає себе (Ю.Мушкетик).
•
Яким вогнем спокутувати мушу хронічну українську доброту?! (Ліна Костенко).
• Україна починається з тебе (В’ячеслав
Чорновіл).
Тире між підметом і присудком ( 8 клас)
·
Життя – урок. Неначе мимохіть суть істин пізнає (
Л.Скирда).
·
Яке це щастя – жити на цій землі! (О.Довженко).
·
Жити – це не значить тільки брати, а й давати (Д.Ткач)
·
Бути патріотом – це більше, ніж бути українцем
(Л.Костенко).
·
Наша ціль – людське щастя і воля (І.Франко).
·
Кожен день життя – то неповторна мить на вічному шляху до
щастя і свободи.
Другорядні члени речення (8 клас)
·
Любіть і боріться за щастя безкрає, згоріть без останку
за край дорогий (В.Сосюра).
·
Вірю серцем чистим і гарячим: нема землі такої, як у нас
(В.Симоненко).
·
Добро починається з людського доброго серця
(М.Сингаївський).
Звертання. Розділові знаки (8 клас)
·
Дай, Боже, сонцю бути золотим, дай, Боже, дневі щасної
години, дай, Боже, тиші мертвим і живим, дай, Боже, Україні України
(В.Баранов).
·
Земле рідна! Мозок мій світліє, і душа ніжнішою стає, як
твої сподіванки і мрії у життя вливаються моє (В.Симоненко).
·
Батьківщино моя! Я готовий відповідати за тебе, як твій
громадянин (В.Земляк).
·
О мій народе, Прометея ти маєш душу молоду (В.Сосюра).
·
О земле рідна! Знаєш ти свій шлях у бурі і негоді.
·
Будьте героями, люди мої (М.Сом).
Розділові знаки між однорідними членами реченнями (8 клас)
·
Краю мій! Люблю я тебе вдень і вночі, вранці і ввечері і
не знаю краю своєї любові (Панас Мирний).
·
Від Батьківщини – клин і звага, і рання сила, й доля
пізня (М.Сингаївський).
·
Дзвін шабель, пісні, походи, воля соколина, тихі зорі,
ясні води – моя Україна (В.Сосюра),
Складнопідрядні речення з підрядними означальними (9 клас)
·
Патріотизм – переконання, що твоя країна краща за інші
тому, що саме в ній ти народився (Бернард Шоу)
·
Кохаю край наш дорогий, що зветься Україна (В.Коломієць).
·
Життя – це оббирання реп’яхів, що пазурами уп’ялися в
душу (Л.Костенко).
·
Народ, що вільним став, нікому не зломити (В.Сосюра).
Складнопідрядні речення з підрядними з’ясувальними (9 клас)
·
Патріот не той, хто вміє виголошувати пишні фрази, а той,
хто своєю кропіткою щоденною працею множить багатства рідної землі, прикрашає,
збудовує свою Батьківщину (В.Симоненко).
·
Лиш той достойний щастя і свободи, хто кожний день іде за
них на бій (Шота Руставелі).
·
Той ніколи не досягне слави, хто задля неї на землі живе.
·
На світі той наймудріший, хто найбільше любить життя
(В.Симоненко).
·
Того любить доля, хто залюблений у волю.
·
Лиш той творити може, хто любить свій народ (В.Сосюра)
·
Не може бути справжнім сином своєї Вітчизни той, хто не стає справжнім сином
матері й батька (В.Сухомлинський).
Складнопідрядні речення з підрядними обставинними (9
клас)
·
Там, де рятуються, там не перемагають (О.Довженко).
·
Людині бійся душу ошукать, бо в цьому схибиш, то уже
навіки (Ліна Костенко).
·
Його земля усиновила, бо жив для неї, нею снив
(В.Юхимович).
Складнопідрядні речення з кількома підрядними частинами ( 9 клас)
·
Господи! Дай мені терпіння прийняти те, що я не в силах
змінити, дай мені сили змінити те, що я можу змінити, і наділи мене мудрістю,
аби одрізнити одне від другого (Р.Нейборо).
·
Я готовий повірити в Царство Небесне, бо не хочу, щоб в
землю ішли без сліда безіменні святі, незрівнянно чудесні горді діти землі,
вірні діти труда (В.Симоненко).
·
Приїжджайте частіше додому, щоб не мучила совість потому,
бо не вічні ні батько, ні мати, бо можете завтра їх не застати (Микола Луків).
·
Батьківщино, ти в кожного одна, бо хто хоче мати дві
батьківщини, той залишається без жодної (В.Земляк).
Отже, вдало дібраний дидактичний
матеріал виховує у молодого покоління національно-патріотичні почуття, формує
особистість на засадах духовності, моральності, толерантності.
Використана література:
1.
Авраменко О.М., Блажко
М.Б.
Українська мова та література. Довідник. Завдання в тестовій формі. – Київ:
«Грамота», 2015.
2.
Олійник О.Б. Українська мова.
Підручник для 8 - 9 класи середньої школи. – К.: Вікторія, 1998.
3.
Сучасна українська літературна мова. Збірник вправ.
Навчальний посібник. М.Я.Плющ, О.І.Леута, Н.П.Гальона. – К.: Вища школа, 1995.
Стаття Тетяни Петрівни Борщенко у своїй основі зберігає багатий,змістовний,творчо дібраний дидактичний матеріал,який сприяє вихованню у молодого покоління національно-патріотичних почуттів,формує особистість.Простежується системна кропітка праця автора,залюбленість у рідну українську мову,намагання ненав*язливо передати ці почуття своїм вихованцям.Дякую за можливість ознайомитися з Вашими надбаннями.
ОтветитьУдалитьДякую, Тетяно Петрівно, за так дбайливо дібрані прислів'я, рядки з поетичних творів, що відображають глибинну ментальність українців - волелюбних та невпокорених за своєю суттю.Такий дидактичний матеріал - як золотий розсип, бери, використовуй, формуй душу людини, що творитиме нову Україну.
ОтветитьУдалитьДуже гарний матеріал для використання на уроках української мови. Зміст дібраних речень дасть можливість учителеві реалізувати виховну мету уроку. Виховання національно-патріотичних почуттів учнів - одне з найважливіших завдань українського вчителя - словесника.
ОтветитьУдалитьТетяно Петрівно, вдало дібраний Вами багатий матеріал українського фольклору дійсно сприяє вихованню патріотів нашої Батьківщини в наш час.
ОтветитьУдалить