Іщенко В.В.

УРОКИ ЛІТЕРАТУРИ РІДНОГО КРАЮ ЯК ВАЖЛИВА СКЛАДОВА У ФОРМУВАННІ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИХ КОМПЕТЕНТНОСТЕЙ УЧНІВ СУЧАСНОЇ ШКОЛИ
Іщенко Валентина Вікторівна,
вчитель української мови та літератури
Степового НВК

Тези ознайомлюють читачів із особливостями та основними завданнями уроків літератури рідного краю як важливої складової у формуванні національно – патріотичних компетентностей учнів сучасної школи. У роботі розглядається питання про значення уроків словесності для формування національно свідомих громадян України.

В останні роки наша держава стоїть перед завданням презентації власного історико-культурного надбання перед європейською і світовою спільнотою. Осмислення своєї ролі на тлі культури не можливе без живого інтересу до літературної та історичної спадщини рідного краю. Саме тому національно – патріотичне виховання повинне займати провідне місце в навчально – виховному процесі. Уроки літератури рідного краю – прекрасне підґрунтя для цієї роботи.
Учитель шукає шляхи і засоби глибокого засвоєння програмового матеріалу та формування в учнів національної свідомості, акцентує увагу на краєзнавчому матеріалі як складової національного виховання школярів. Патріотизм починається з любові до батьківської хати, до колискової, яку співала мама, до сімї, родини, до рідної мови і народної пісні. Саме це формує поняття “малої батьківщини”. [6]
Література рідного краю сприяє вихованню національної самосвідомості, зацікавленню учнів історією рідного краю, його фольклорними традиціями.
Мета таких уроків – осягнення учнями глибинної сутності спадщини митців свого краю, плекання почуття гордості за творчих людей, славних краян [ 6].
Леонід Куценко став одним із найяскравіших постатей українського літературознавства. Його слова чекали, його міркування запам’ятовувалися. Дивовижно любив своє село, обожнював річку Синюху. Був людиною обов’язку. З мовчазних архівів, з мороку часу Леонід Васильович повернув нам імена співвітчизників, яких так не вистачало українській літературі: Євгена Маланюка, Володимира Винниченка та інших.
Ще не все сказав читачам новеліст Іван Горовий. Ніжним теплом заборгував перед сільською людиною – трудівницею, яка творить добро на землі. “Душа просить слова. Настояного на людських болях і мріях. Вистачило б тільки часу й сили втілити його в своїй творчості, аби обігріти нею кожну сільську хату”, ─ розмірковує письменник.
Літературна освіта є важливим чинником створення оптимальних передумов розвитку всебічно освіченої особистості, виховання громадянина, патріота України [2].
Метою освітньої галузі Мови і літератури нового Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти є розвиток особистості учня, формування в нього мовленнєвої і читацької культури, комунікативної та літературної компетентності, гуманістичного світогляду, національної свідомості, високої моралі, активної громадянської позиції, естетичних смаків і ціннісних орієнтацій [1].
Тому питання патріотичного виховання підростаючого покоління є досить актуальним. Патріотичне виховання – планомірна виховна діяльність, спрямована на формування у вихованців почуття патріотизму, що виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової держави, готовності відстояти її незалежність, розділити свою долю з її долею, досконалому володінні українською мовою [3].
Вивчення літератури рідного краю в школі сприяє осмисленню історії рідного краю, його духовного життя, національних традицій, формуванню національної свідомості, патріотизму.
Метою вивчення літератури рідного краю є:  підвищення загальної освіченості громадянина України, формування й утвердження гуманістичного світогляду особистості, національних і загальнолюдських цінностей, виховання національно свідомого громадянина України[2]
Як вважає дослідниця А.В.Лисенко, основними структурними елементами діяльності вчителя на уроках літератури рідного краю є укладання програм на основі усвідомлення дидактичних основ викладання літератури рідного краю; здійснення навчально-виховного процесу на основі глибокого знання його змісту та методики викладання; регулювання власної педагогічної діяльності завдяки вмінню мобілізувати інтерес до регіональної словесності [4, с.220].
Таким чином, основною вимогою, що постає перед вивченням літератури рідного краю, є вивчення її в єдності загальнолюдських, національних і місцевих виявів. Під  час вивчення біографії та творчості письменника з рідного краю в учня формується почуття національної гідності, патріотизму, любові до землі, на якій народилися і виросли [5, с.136].
Уроки літератури рідного краю – важлива складова у формуванні національно-патріотичних компетентностей учнів сучасної школи.

Список використаних джерел та літератури
1.                Державний стандарт базової і повної загальної
середньої освіти, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України від 23.11.2011 № 1392 [Електронний ресурс] // Міністерство освіти і науки України [Офіційний веб-сайт]. Режим доступу:   httr.mon.gov.ua/ua/activity/educatijn/56/692/
state_standards/
2.                Концепція літературної освіти, затверджена наказом
Міністерства освіти і науки України від 26.01.2011
№ 58 [Електронний ресурс] // Міністерство освіти й науки України [Офіційний веб-сайт]. Режим доступу: httr://www.mon.gov.ua/ua/active/education/56/692/ normativo-pravova-baza
3.                Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України, затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 31.10.2011 року №1243 [Електронний ресурс]// Міністерство освіти і науки України [Офіційний веб-сайт]. Режим доступу: httr://mon.gov.ua/ua/activity/education/56/692/normativo-pravova-baza/
4.                Лисенко А.В. Методика використання літературного краєзнавства в системі підвищення кваліфікації вчителів-словесників. – Дис. канд. пед. наук. – К., 2002.- С.220.
5.                Пасічник Є.А. Літературне краєзнавство в школі. – К.: Рад.школа, 1965. – С.136.
6.                 Літературне краєзнавство як засіб патріотичного виховання молоді. [Електронний ресурс] С.С.Усенко fastiv5.itschool.com.ua/literaturne krajeznavstvo.







6 комментариев:

  1. Стаття Валентини Вікторівни Іщенко цікава й змістовна.Автор досягає мети:наочно знайомить читача із особливостями та основними завданнями уроків літератури рідного краю як важливої складової у формуванні національно-патріотичних компетентностей учнів.Корисними і доречними є посилання до творчих доробків народознавця-земляка Леоніда Куценка,ім*я якого сьогодні,на жаль,напівзабуте.Отже,дані матеріали у своїй роботі можуть використовувати як молоді,так і досвідчені педагоги.Спасибі Вам,Валентино Вікторівно.

    ОтветитьУдалить
  2. Валентина Вікторівна Іщенко - учитель- патріот. У своїй статті вона акцентує увагу на важливості уроків літератури рідного краю для національно-патріотичного виховання молоді. Дійсно, виховання любові до рідної землі розпочинається із виховання любові до своєї маленької батьківщини - місця, де ти народився, де живуть твої рідні.Слід пам'ятати про таких, як Л.Куценко, - людей, які залишили глибокий слід у житті свого народу.Його літературно-критичні статті - багатий матеріал для національно-патріотичного виховання нашої молоді.

    ОтветитьУдалить
  3. Валентина Вікторівна Іщенко - учитель- патріот. У своїй статті вона акцентує увагу на важливості уроків літератури рідного краю для національно-патріотичного виховання молоді. Дійсно, виховання любові до рідної землі розпочинається із виховання любові до своєї маленької батьківщини - місця, де ти народився, де живуть твої рідні.Слід пам'ятати про таких, як Л.Куценко, - людей, які залишили глибокий слід у житті свого народу.Його літературно-критичні статті - багатий матеріал для національно-патріотичного виховання нашої молоді.

    ОтветитьУдалить
  4. Дякую за змістовну статтю. Одним з найглибших патріотичних почуттів людини є любов до рідної землі, рідного слова. рідної стежини. Саме такі почуття і виховуються на уроках літератури рідного краю.

    ОтветитьУдалить
  5. Вивчення літературної спадщини малої батьківщини має спрямовуватись на озброєння школярів знаннями про свій рідний край, його мешканців, їхньої культури, на усвідомлення себе як частини рідного краю.
    Пізнавши витоки свого рідного, наші випускники достойно ввійдуть у світовий простір і не втратять своє «Я». Саме на це звертає увагу у своїй статті Іщенко Валентина Вікторівна. Дякую за корисний і цікавий матеріал!

    ОтветитьУдалить
  6. Валентина Вікторівна - вчитель, який випромінює тепло, щедрість душі, із нею завжди легко працювати і є чому вчитися, як молодим колегам, так і досвідченим педагогам. Про це ще раз переконливо стверджує зміст її статті, де пані Валентина акцентує увагу на доцільності та важливості проведення уроків літератури рідного краю. А її патріотизм і любов до своєї Батьківщини є щирими і непідкупними, це вона виховує і у своїх учнів.Дякую, Валентино Вікторівно, за цікаву статтю, за вашу чесну,наполегливу працю.

    ОтветитьУдалить