Пойманова Л.М.

ПОЗАКЛАСНА ДІЯЛЬНІСТЬ ВЧИТЕЛЯ-СЛОВЕСНИКА: НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНІ ЦІННОСТІ У КОНТЕКСТІ РОЗВИТКУ ДУХОВНОГО ПОТЕНЦІАЛУ УЧНІВ
  
Пойманова Л.М.,
вчитель української мови та літератури
Кіровської ЗШ І-ІІІ ст..

Ми - частина великого народу, великої історії, великої землі... Знати свою історію, козацьку славу, звитяжні подвиги земляків, свої традиції та обряди - обов'язок громадянина України, справжнього патріота.
Метою національно-патріотичного виховання є сприяння вихованню у молодого покоління почуття патріотизму, формування особистості на засадах духовності, моральності, толерантності, забезпечення створення умов для інтелектуального, культурного та фізичного розвитку, реалізації науково-технічного та творчого потенціалу молодих громадян, а також сприяння ефективній діяльності центрів патріотичного виховання молоді.
Патріоти своєї держави - це свідомі громадяни. Люди, які пам’ятають своє коріння й шанують пам'ять предків, громадяни, які готові в будь - який момент віддати своє життя за Батьківщину.
Одна з найскладніших і найгостріших проблем, над якими треба працювати і в теоретичному і в практичному планах – це проблема виховання моральних цінностей засобами слова, адже слово вчителя, як інструмент впливу на душу вихованця, нічим не замінити.[5,с 58]   
Завдання вчителя-словесника  виховувати національний характер українця. І в цьому процесі найбільше допоможе мистецтво слова. Художня література віддзеркалює ментальність українського народу.[2,с 3]
Позакласні виховні заходи, спрямовані на розвиток патріотичних почуттів,сприяють кращому засвоєнню знань учнів з історії української державності й громадянства, культури народу, його традицій, філософії попередніх поколінь.
В сучасній освітній діяльності нашої школи широкого напрямку набуває  дослідницько-пошукова робота. Основною метою є допомога учням  зрозуміти суспільну користь від участі в учнівському патріотично спрямованому русі та  заходах різного рівня,забезпечення єдності й наступності поколінь.
         Виховуючи патріотів Батьківщини,  важливу роль відіграє ознайомлення учнів з бойовими подвигами, працею людей свого села, району, області і всієї країни. В позакласній роботі широко  використовую   краєзнавчі  матеріали.

Національно–патріотичне  виховання  здійснюється  у  формі  лекцій,  бесід,  розповідей,  екскурсій  до  музеїв,  походів  місцями  бойової  слави,  пошукової  роботи.На даний час учні працюють над створенням експозиції «Видатні земляки».
         У шкільному музеї учні дізнаються про минуле і сучасне української Держави, її звичаї, традиції, символи, шанують пам'ять загиблих у роки Другої Світової війни, вчаться бути гідними захисниками своєї Батьківщини.
Реалії сьогодення визначили новий напрям волонтерської роботи –  психологічна та моральна підтримка воїнів Збройних Сил України, допомога родинам, що були вимушені покинути свої домівки. Мої вихованці  взяли активну участь у всеукраїнській  акції  «Лист солдату».
         Учні беруть активу  участь  у декаді української мови та літератури, Днях  слов’янської писемності;  у заходах, присвячених Міжнародному Дню рідної мови; літературних вітальнях, присвячених творчості видатних українських  письменників, шкільних виставках образотворчого та декоративно-прикладного мистецтва («Люблю цю землю рідну і чудову», «Таланти нашої родини», «Мій рідний край»).
Ідеї національно - патріотичного  виховання є домінуючими не лише на уроках вчителя-словесника, а й у позакласній роботі.
Виходячи з того, що головним завданням патріотичного виховання є формування світоглядної свідомості школяра, в позаурочній виховній діяльності використовую  наступні  методи роботи:
  • вечори народної пісні та танцю,
  • свята рідної мови,
  • конкурси дитячої творчості,
  • свята з використанням українських традицій, обрядів, звичаїв.
Опора на ці методи сприяє формуванню у вихованців високих громадянських якостей, патріотичних почуттів, любові до рідної землі, шануванню рідної мови, дбайливому ставленню до природи, усвідомленню належності до українського народу, виховує честь, гідність, мужність, відвагу, прагнення пізнавати, зберігати й передавати у спадок надбання народу.
     Позакласні  заходи  задовольняють  запити школярів, що цікавляться певним колом питань. Практикую  різні види робіт:
  • знайомство дітей з новинками художньої літератури, спогадами про письменників;
  • прослуховування доповідей та проектів-презентацій учнів, цікавих повідомлень з газет, журналів,
  • обговорення творчих спроб дітей;
  • ознайомлення зі статтями про особливості віршування, про культуру мовлення;
  • складання заміток до газет;
            Стало традицією щороку  вшановувати пам’ять видатного українського поета-гумориста і сатирика, справжнього громадянина П.П.Глазового.
   
Незабутнім у пам’яті школярів залишиться майстер-клас по виготовленню ляльки-мотанки. Адже відомо, що в українців лялька-мотанка була своєрідним оберегом. Про ляльок-мотанок згадували, коли хотіли позбавитись від лиха та від різних напастей. Зі своїми ляльками дівчата ніколи не розлучалися.
          І, звичайно, найпопулярнішим заходом серед школярів є конкурс читців-декламаторів поезій Т.Г.Шевченка, який традиційно приурочуємо до дня народження поета. Поезії  для конкурсу учасники добирають на свій смак.
          Кожен захід, проведений у школі, проникнутий любов’ю, повагою, патріотизмом. Позакласна робота сприяє відродженню звичаїв і традицій українського народу, фактів і цікавинок, що стосувалися історії рідного села, школи. Разом з учнями збираємо легенди, прикмети, прислів’я, загадки. На виховних годинах згадуємо давно зниклі будівлі, місця дозвілля батьків, ремесла і пам’ятні історичні віхи, імена  людей.
         Завжди особлива увага приділяється  прищепленню знань про народні символи України і їх вшанування. Про них діти читають літературні твори: вірші, оповідання, легенди, широко практикую тематичні виховні заходи.
Осередком духовності, яка базується на традиціях українського народу, його історії, побуті, стала народознавча кімната.
         Проводяться народознавчі свята, серед яких: «Тепло отчого дому», «Обереги нашого дитинства», «Прийшов щедрик щедрувати» .
         Щороку проводяться  тижні мови та літератури. Це відбувається двічі на рік: восени – до Дня української писемності та весною – до Шевченкових днів. На кожен день тижня планується захід, підказаний його темою. Це виставки конкурсних робіт на кращий учнівський малюнок, вишивку, письмовий твір на літературну тему, твори-роздуми, читацькі конференції, конкурс на краще читання поезії, народознавчі хвилинки, виставка творчих робіт “Перші проби пера”, турнір знавців української мови та літератури, мовознавчі хвилинки, конкурс інсценованої казки.
         Організовуються літературно-музичні вечори, присвячені творчості українських письменників. Це – важливий засіб естетичного, розумового і морального виховання школярів. На літературних вечорах проводяться конкурси, ігри, вікторини, які доповнюють програму вечора, урізноманітнюють її.
Отже, виховання національної самосвідомості на уроках мови і літератури та в позакласній роботі сприяє збагаченню духовного світогляду школярів, формує усвідомлення особистістю себе як часточки українського народу з власною національною гідністю. В наш час виховання справжнього патріота набуває особливо важливого значення. Виховуючи в учнях любов до рідного краю, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.
Різноманітні форми позакласної роботи з патріотичного виховання сприяють чіткому усвідомленню учнів , що вони належать до своєї держави України, знають традиції свого народу, що вони є патріотами своєї Батьківщини, що вони національно свідомі громадяни.


СПИСОК ВИКОРИСТАНОЇ ЛІТЕРАТУРИ:

1. ДЕРЖАВНИЙ СТАНДАРТ базової і повної загальної середньої освіти: Затвердж. постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1392.
2. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді, затверджена наказом Міністерства України у справах сім'ї, молоді та спорту, Міністерства освіти і науки України, Міністерства оборони України, Міністерства культури і туризму України від 16.06.2015 № 641
3.Гарнійчук, В. Сутність і структура патріотизму старших підлітків [Текст] / В. Гарнійчук // Управління освітою (Шкіл. світ). – 2009. – № 20. – С. 22-23.
4. Захаренко  С., Коваленко, О. Формування громадянина - патріота у педагогічній системі О.А.Захаренка   / С. Захаренко,  О. Коваленко // Рідна школа. – 2013. – № 6. – С. 36–40.
5. Кіндрат В. К.  Формування патріотизму в школярів у концепції  В. О. Сухомлинського / В. К. Кіндрат // Педагогіка і психологія. –1998. – № 3. – С. 56–63.










3 комментария:

  1. У даній статті чітко прослідковується систематизована і кропітка праця шановної пані Любові з виховання національної свідомості школярів.Різноманітні форми позакласної роботи сприяють естетичному й моральному вихованню,що є актуальним для нашого часу,для сучасної школи.Не менш цікаві світлини є наочним доказом того,що у Кіровській школі виховують справжніх українців-патріотів.

    ОтветитьУдалить
  2. Этот комментарий был удален автором.

    ОтветитьУдалить
  3. Любов Миколаївна ще раз підтвердила те, як вдало вона поєднує теорію з практикою. Дійсно, у статті висвітлено питання національно-патріотичного виховання учнівської молоді на уроках української мови і літератури та в позакласній роботі.Спасибі вчителю за досвід, за виховання справжніх українців-патріотів.

    ОтветитьУдалить