Щербина С.В.


ВИКОРИСТАННЯ КРАЄЗНАВЧОГО МАТЕРІАЛУ ПРИ ПІДГОТОВЦІ 
ТА ПРОВЕДЕННІ УРОКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ПЕРЕДУМОВА ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИХ ПОЧУТТІВ ШКОЛЯРА 

Світлана Щербина,
вчитель української мови
та літератури Созонівського НВК

 Автор ділиться  напрацюваннями з використання краєзнавчого матеріалу  при  підготовці та проведенні уроків з української мови, а також   розмірковує  над особливостями діяльності вчителя-словесника з формування національно-патріотичних компетентностей учнів.

Українська мова як навчальний предмет несе надзвичайно високу пізнавальну цінність, сприяючи  прищепленню почуття любові до рідної мови, осмисленню загальнолюдських цінностей, вихованню особистості з високим почуттям  патріотизму.
Переконана, що пробудити в дитині почуття любові до Батьківщини можна. Саме «пробудити», тому що воно є в кожній душі, і треба його посилити  точним, чистим тоном. Не можна змусити любити Вітчизну. Любов треба виховувати. Цьому сприятимуть уроки з української мови з використанням краєзнавчого матеріалу.
Метою використання краєзнавчого матеріалу на уроках української  мови  є:
активізація знань учнів з рідної мови;
– розширення їх світогляду;
– формування  художніх  смаків;
       сприяння у вихованні громадянськості та патріотизму на прикладах із історії рідного села чи міста, життя та діяльності відомих земляків тощо;
       прагнення  активно включити кожну дитину в суспільне життя сільської чи міської громади, в якій  вона живе.
Такі  уроки  не можуть і не повинні бути стандартними, проведеними за певним шаблоном. За формою проведення це може бути уявна мандрівка вулицями міста чи села, інтегрований урок-екскурсія, урок-знайомство із відомим  земляком, урок-відкриття, урок-заглиблення в історію тощо.
Зокрема, практично уявну мандрівку вулицями рідного села  було  продемонстровано  на  уроці з  української  мови  у 6 класі з теми: «Село моє – моя висока доля, для мене ти – єдине у житті». Діалог, його розігрування відповідно до серії світлин, до запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від певних подій, спостереженнями, обміном думками, життєвим досвідом учнів, етикетного характеру», який  мав на меті познайомити шестикласників із історією виникнення Созонівки, прищеплювати почуття патріотизму і поваги до минулого  та здобутків предків,  сприяти вихованню почуття гордості за свою рідну землю. Діти переконалися в тому, що їхнє селище – унікальне, неповторне, адже деякі установи, що знаходяться на території населеного пункту, мають славну історію, зокрема Кіровоградська державна дослідна сільськогосподарська станція «Елітне» заснована ще у 1912 році; тут є гарні місця для відпочинку та дозвілля, село має дитячу музичну школу та навчально-виховний комплекс, церкву, доглянуті парки та освітлені вулиці. Та найголовнішим  підтвердженням  доцільності  та ефективності такої форми краєзнавчої роботи стало те, що шестикласники переконалися у любові односельців до Созонівки, тому що на уроці звучали прозові та поетичні твори місцевих авторів, а  самі діти, складаючи діалоги за світлинами різних куточків села, освідчувалися у любові до тієї місцевості, де народилися та живуть.  (конспект  уроку  надруковано у газеті «Освітянське слово» –  С. В. Щербина. «Село моє – моя висока доля, для мене ти – єдине у житті» / урок з української мови для учнів 6 класу. – газ. «Освітянське слово», грудень 2014/ №12).
Інтегрований урок-екскурсія – урок з української  мови у 7 класі з теми: «Вулицями рідного міста». Побудова речень із дієприкметниковими зворотами; синоніміка складних і простих речень із дієприкметниковими зворотами» – дозволив учням уявно перенестися в історичну епоху заснування Єлисаветграда-Кіровограда, познайомитися з пам’ятками архітектури  столиці  Кіровоградської області, здійснити  подорож її вулицями, описати цікаві пам’ятники міста та ін. Тим паче, що «маршрут» уроку відповідав маршруту приміського автобуса №283, що курсує із Кіровограда до Созонівки. Мовна та мовленнєва лінії  на уроці реалізовувалися в роботі  над  текстами, дібраними із книги відомого земляка-краєзнавця Ю. Матівоса «Вулицями рідного міста» [5], тож  учні спочатку виписали  дієприкметникові звороти з тексту про Єлисаветградську фортецю; далі ввели з довідки  потрібні  звороти в текст про Кафедральний собор Різдва Пресвятої Богородиці; виконали  наступне завдання, поширивши текст про Б.Хмельницького власними дієприкметниковими зворотами; здійснили редагування  спотвореного тексту  про історію вулиці Шевченка, а також переклали українською мовою текст про старий корпус Кіровоградського державного педагогічного університету імені В. Винниченка (колишній Інститут шляхетних дівчат), простеживши особливості вживання дієприкметникових та дієприслівникових зворотів у російській та українській мовах. Крім книги Ю.Матівоса, до уроку було дібрано музичний фрагмент – пісню «Кіровоград», сл.. і муз. Е. Приступи «Ділі» та створено презентацію в програмі   Power Point  «Вулицями рідного міста». (конспект уроку надруковано у газеті «Освітянське слово» С. В. Щербина. «Вулицями рідного міста»: інтегрований урок-екскурсія  / урок  з  української  мови  для учнів 7 класу. – газ. «Освітянське слово», березень 2015/ №3).
А для учнів 9 класу, у пору становлення особистості, цікавим виявився урок-знайомство  із  життям та діяльністю відомого односельця – колишнього директора Созонівської школи, одного із реформаторів освіти Кіровоградщини – С.Г.Максютіна на тему «Навчай інших – і сам навчишся» Розділові знаки між частинами складносурядного речення, що ставив за мету  за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу з біографії  Сергія Григоровича сприяти вихованню любові  та поваги до вчителів, до рідної Созонівської школи. (конспект уроку надруковано у газеті «Освітянське слово» С. В. Щербина. Згода будує, а незгода руйнує. – газ. «Освітянське слово», грудень 2009 – січень 2010 року).
Такі уроки дозволяють зрозуміти, що кожен із людей безпосередньо причетний  до творення сьогодення,   кожен має  усвідомлювати     себе як часточку українського народу з власною національною гідністю. Виховуючи в учнях любов до рідного краю, ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.

Використана література:
1. Білокінь Н. Дієприкметниковий і дієприслівниковий звороти (Інтегрований урок-екскурсія у 7 класі) / Н. Білокінь // Дивослово. – 2014. – № 6. – С. 7-10.
2. Вікіпедія.
3. Жадан М.Н. Виховуємо патріотів художнім словом //Вивчаємо українську мову та літературу.– 2012. – № 15.
4. Ковальова Т.В. Мова як засіб вираження національної самосвідомості //  Вивчаємо українську мову та літературу.– 2011 № 12.
5. Матівос Ю. Вулицями рідного міста / Ю. Матівос .–  Кіровоград : «Імекс –ЛТД», 2008. – 103 с.
6. Предчук Т. Формування національно-мовної особистості у двомовному  просторі // Українська мова і література в школі. 2009. № 6.

1 комментарий:

  1. Дуже слушна думка про те, що "українська мова як навчальний предмет несе надзвичайно високу пізнавальну цінність, сприяючи прищепленню почуття любові до рідної мови, осмисленню загальнолюдських цінностей, вихованню особистості з високим почуттям патріотизму".Коли вчитель вміло будує уроки мови на основі краєзнавчого матеріалу, такі уроки виконують не лише пізнавальну функцію, а й вчитель на них прищеплює любов до малої батьківщини, починаючи з рідного села, вулиці, відомих земляків, формуючи таким чином національно-патріотичні почуття учнів.
    Дякую Вам, Світлано Василівно, за глибокий матеріал із яскравою наочністю на основі грунтовних досліджень про рідну Вам Созонівку,який не просто вчить дітей любові до рідного села, а й зацікавлює кожну дитину активно долучатися до участі у суспільному житті місцевої громади.Спасибі Вам за Вашу громадянську позицію, патріотизм та високий професіоналізм!

    ОтветитьУдалить