ВИКОРИСТАННЯ КРАЄЗНАВЧОГО МАТЕРІАЛУ ПРИ ПІДГОТОВЦІ
ТА ПРОВЕДЕННІ УРОКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ПЕРЕДУМОВА ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИХ ПОЧУТТІВ ШКОЛЯРА
ТА ПРОВЕДЕННІ УРОКІВ З УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ЯК ПЕРЕДУМОВА ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНО-ПАТРІОТИЧНИХ ПОЧУТТІВ ШКОЛЯРА
Світлана Щербина,
вчитель української
мови
та літератури
Созонівського НВК
Автор
ділиться напрацюваннями з використання
краєзнавчого матеріалу при підготовці та проведенні уроків з української
мови, а також розмірковує над особливостями діяльності
вчителя-словесника з формування національно-патріотичних компетентностей учнів.
Українська мова як
навчальний предмет несе надзвичайно високу пізнавальну цінність, сприяючи прищепленню почуття любові до рідної мови,
осмисленню загальнолюдських цінностей, вихованню особистості з високим
почуттям патріотизму.
Переконана, що пробудити в дитині почуття любові до Батьківщини можна. Саме
«пробудити», тому що воно є в кожній душі, і треба його посилити точним, чистим тоном. Не можна змусити любити
Вітчизну. Любов треба виховувати. Цьому сприятимуть уроки з української мови з
використанням краєзнавчого матеріалу.
Метою використання краєзнавчого матеріалу на уроках української мови є:
– активізація знань учнів з рідної
мови;
–
розширення їх світогляду;
–
формування художніх смаків;
–
сприяння у вихованні громадянськості та патріотизму на
прикладах із історії рідного села чи міста, життя та діяльності відомих
земляків тощо;
–
прагнення активно включити кожну дитину в суспільне життя сільської чи міської громади, в якій вона живе.
Такі уроки не можуть і не повинні бути стандартними,
проведеними за певним шаблоном. За формою проведення це може бути
уявна мандрівка вулицями міста чи села, інтегрований урок-екскурсія, урок-знайомство
із відомим земляком, урок-відкриття,
урок-заглиблення в історію тощо.
Зокрема, практично уявну мандрівку вулицями рідного села було продемонстровано на
уроці з української мови у 6 класі з теми: «Село моє – моя висока доля, для мене ти –
єдине у житті». Діалог, його розігрування відповідно до серії світлин, до
запропонованої ситуації спілкування, пов’язаної з особистими враженнями від
певних подій, спостереженнями, обміном думками, життєвим досвідом учнів,
етикетного характеру», який мав
на меті познайомити шестикласників із історією виникнення Созонівки, прищеплювати
почуття патріотизму і поваги до минулого та здобутків предків, сприяти вихованню почуття гордості за свою
рідну землю. Діти переконалися в тому, що їхнє селище – унікальне, неповторне, адже
деякі установи, що знаходяться на території населеного пункту, мають славну
історію, зокрема Кіровоградська державна дослідна сільськогосподарська станція
«Елітне» заснована ще у 1912 році; тут є гарні місця для відпочинку та
дозвілля, село має дитячу музичну школу та навчально-виховний комплекс, церкву,
доглянуті парки та освітлені вулиці. Та найголовнішим підтвердженням доцільності та ефективності такої форми краєзнавчої роботи
стало те, що шестикласники переконалися у любові односельців до Созонівки, тому
що на уроці звучали прозові та поетичні твори місцевих авторів, а самі діти, складаючи діалоги за світлинами
різних куточків села, освідчувалися у любові до тієї місцевості, де народилися
та живуть. (конспект уроку надруковано у газеті «Освітянське слово» – С. В. Щербина. «Село моє – моя висока доля, для мене ти –
єдине у житті» / урок з української мови для учнів 6 класу. – газ. «Освітянське
слово», грудень 2014/ №12).
Інтегрований урок-екскурсія – урок з української мови у 7 класі з теми: «Вулицями рідного міста».
Побудова речень із дієприкметниковими зворотами; синоніміка складних і простих
речень із дієприкметниковими зворотами» – дозволив учням уявно
перенестися в історичну епоху заснування Єлисаветграда-Кіровограда,
познайомитися з пам’ятками архітектури
столиці Кіровоградської області,
здійснити подорож її вулицями, описати
цікаві пам’ятники міста та ін. Тим паче, що «маршрут» уроку відповідав маршруту
приміського автобуса №283, що курсує із Кіровограда до Созонівки. Мовна та
мовленнєва лінії на уроці реалізовувалися
в роботі над текстами, дібраними із книги відомого
земляка-краєзнавця Ю. Матівоса «Вулицями рідного міста» [5], тож учні спочатку виписали дієприкметникові звороти з тексту про
Єлисаветградську фортецю; далі ввели
з довідки потрібні звороти в текст про Кафедральний собор Різдва
Пресвятої Богородиці; виконали наступне
завдання, поширивши текст про Б.Хмельницького власними дієприкметниковими
зворотами; здійснили редагування спотвореного
тексту про історію вулиці Шевченка, а
також переклали українською мовою текст про старий корпус Кіровоградського державного
педагогічного університету імені В. Винниченка (колишній Інститут шляхетних
дівчат), простеживши особливості вживання дієприкметникових та
дієприслівникових зворотів у російській та українській мовах. Крім книги Ю.Матівоса,
до уроку було дібрано музичний фрагмент – пісню «Кіровоград», сл.. і муз. Е.
Приступи «Ділі» та створено презентацію в програмі Power Point «Вулицями рідного
міста». (конспект
уроку надруковано у газеті «Освітянське слово» – С. В. Щербина. «Вулицями рідного міста»: інтегрований урок-екскурсія / урок з
української мови для учнів 7 класу. – газ. «Освітянське
слово», березень 2015/ №3).
А для учнів 9 класу, у пору становлення особистості, цікавим виявився
урок-знайомство із життям та діяльністю відомого односельця –
колишнього директора Созонівської школи, одного із реформаторів освіти
Кіровоградщини – С.Г.Максютіна на тему «Навчай інших – і сам навчишся» Розділові
знаки між частинами складносурядного речення, що ставив за мету за
допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу з біографії Сергія Григоровича сприяти вихованню
любові та поваги до вчителів, до рідної
Созонівської школи. (конспект уроку надруковано у газеті «Освітянське слово» – С. В. Щербина. Згода будує, а незгода руйнує. – газ. «Освітянське слово»,
грудень 2009 – січень 2010 року).
Такі уроки дозволяють зрозуміти, що кожен із людей безпосередньо причетний до творення сьогодення, кожен має усвідомлювати себе як часточку українського народу з власною
національною гідністю. Виховуючи в учнях любов до рідного краю,
ми формуємо гідне майбутнє нашого народу.
Використана
література:
1.
Білокінь Н. Дієприкметниковий і дієприслівниковий звороти (Інтегрований
урок-екскурсія у 7 класі) / Н. Білокінь // Дивослово. – 2014. –
№ 6. – С. 7-10.
2. Вікіпедія.
3. Жадан
М.Н. Виховуємо патріотів художнім словом //Вивчаємо українську мову та
літературу.– 2012. – № 15.
4. Ковальова
Т.В. Мова як засіб вираження національної самосвідомості // Вивчаємо українську мову та літературу.– 2011 – № 12.
5. Матівос Ю. Вулицями рідного міста / Ю. Матівос .– Кіровоград : «Імекс –ЛТД», 2008. – 103 с.
6. Предчук Т. Формування національно-мовної особистості у двомовному просторі // Українська мова і література в
школі. – 2009. – № 6.
Дуже слушна думка про те, що "українська мова як навчальний предмет несе надзвичайно високу пізнавальну цінність, сприяючи прищепленню почуття любові до рідної мови, осмисленню загальнолюдських цінностей, вихованню особистості з високим почуттям патріотизму".Коли вчитель вміло будує уроки мови на основі краєзнавчого матеріалу, такі уроки виконують не лише пізнавальну функцію, а й вчитель на них прищеплює любов до малої батьківщини, починаючи з рідного села, вулиці, відомих земляків, формуючи таким чином національно-патріотичні почуття учнів.
ОтветитьУдалитьДякую Вам, Світлано Василівно, за глибокий матеріал із яскравою наочністю на основі грунтовних досліджень про рідну Вам Созонівку,який не просто вчить дітей любові до рідного села, а й зацікавлює кожну дитину активно долучатися до участі у суспільному житті місцевої громади.Спасибі Вам за Вашу громадянську позицію, патріотизм та високий професіоналізм!